Osallistuin
pari viikkoa sitten järjestetylle Baltic Circle -teatterifestivaalille
festarivapaaehtoisena. En ole koskaan ennen käynyt Baltic Circlellä; en ole
itse asiassa edes tiennyt koko festivaalin olemassaolosta ennen tätä vuotta.
Festivaali on kuitenkin perustettu jo vuonna 1996 ja sitä vietetään eri
puolilla Helsinkiä aina marraskuussa.
Olen
ollut muutamana vuonna Maailma Kylässä -festarin vapaaehtoinen ja kaipasin samanlaista
tekemistä myös syksyn pimeyteen, kun kirjamessuillekin osallistuin tänä vuonna
vain kävijänä. Itse päädyin tekemään Balticin kävijäkyselyä esitysten ja
festariklubin yhteydessä ja vaikka olin paikalla neljänä iltana, viidessä eri
tapahtumassa, festivaalin tekeminen ei ollut yhtä intensiivistä kuin
maailmankylätouhuissa. Jos aikaa ja energiaa olisi riittänyt, festivaalista
olisi varmasti saanut irti hyvinkin paljon – niin monipuoliselta ja
kiinnostavalta ohjelma vaikutti.
Kävijäkunnasta
merkittävä osa on varmasti teatterin tekemisen ammattilaisia ja näin skenen
ulkopuolelta tai ainakin hyvin kaukaiselta laidalta tulevana ohjelmaa ei ehkä olisi
osannutkaan hyödyntää kaikessa laajuudessaan. Tunnelma oli kyllä avoin, mutta
voin kuvitella että eniten festivaalin tarjonnasta saavat irti juuri
ammattilaiset, jotka pääsevät tekemään itse ja näkemään toisten tekemisiä sekä
tapaamaan kollegojaan eri puolilta maailmaa.
Baltic
Circle on aidosti kansainvälinen: sekä esiintyjistä että kävijöistä huomattava
osa oli ulkomaalaisia tai ulkomailla teatteria tekeviä suomalaisia.
Suomalaisista osallistujista suurin osa vaikutti olevan suomenruotsalaisia ja
rupesin miettimään, dominoivatko suomenruotsalaiset todella suomalaista
teatterikenttää (tai koko kulttuurialaa?) noin selkeästi. Ei niin, että siinä
olisi jotain väärää, huomio oli vain kiinnostava ja minulle uusi.
En
ole itse osallistunut teatterifestivaaleille aiemmin enkä muualla kuin
Suomessa, mutta uskon, että Baltic Circle pärjää myös kansainvälisessä
vertailussa. Kaikki minun kuulemani palaute oli positiivista, järjestelyt
näyttivät toimivan hyvin ja ohjelmistossa oli lukuisia mielenkiintoisia
esityksiä ja muita tapahtumia. Visuaalinen ilme oli hieno, Koko-teatterin
festariklubi oli mukavan intiimi ja festivaalin hermokeskus Suvilahdessa varsin
vaikuttava.
Vapaaehtoisena
pääsin maksutta katsomaan muutamia esityksiä, mikä oli mukava bonus. Näin
Suvilahden Cirkossa esitetyn Kaja Kannin ja Juha Valkeapään It seems a good
place to build a house -esityksen, joka oli omaan makuuni hieman liian
pitkäveteinen ja ”teatteria teatterin vuoksi”
-tyyppinen pläjäys. Puolitoistatuntisen esityksen aikana pariskunta nikkaroi näyttämöllä pienenpientä lautamökkiä, koska Suomessa ja Virossa ihmiset uskovat, että tosimiehen tulee rakentaa talo. Tekijät olivat kyllä erittäin sympaattisia ja esityksen jälkeen tarjottu kaalikeitto sulatti viimeistään sydämeni. Minulle esitys toimi keskiluokkaisen unelman kritiikkinä: se, että rakentaa talon (oli se sitten lautakasasta kyhätty mökki tai kartano) ei tee kenestäkään hyvää ihmistä eikä omin käsin rakennettu oma talo tai omistusasunto ainakaan minulle ole elämän tärkein asia tai välttämättömyys.
-tyyppinen pläjäys. Puolitoistatuntisen esityksen aikana pariskunta nikkaroi näyttämöllä pienenpientä lautamökkiä, koska Suomessa ja Virossa ihmiset uskovat, että tosimiehen tulee rakentaa talo. Tekijät olivat kyllä erittäin sympaattisia ja esityksen jälkeen tarjottu kaalikeitto sulatti viimeistään sydämeni. Minulle esitys toimi keskiluokkaisen unelman kritiikkinä: se, että rakentaa talon (oli se sitten lautakasasta kyhätty mökki tai kartano) ei tee kenestäkään hyvää ihmistä eikä omin käsin rakennettu oma talo tai omistusasunto ainakaan minulle ole elämän tärkein asia tai välttämättömyys.
Näin Cirkossa myös
belgialaisten Jakob ja Pieter Ampen esityksen Jake & Pete’s Reconciliation
Attempt for the Disputes from the Past. Esitys oli vähäeleisyydessään vaikuttava
ja hykerryttävän hauska. Oli todella kiinnostavaa nähdä, miten pienillä
elementeillä teatteriesitykseen saa rakennettua pohjattomasti hauskuutta ja
kiinnostavuutta. Laatikkoleikit, nahisteleva kilpajuoksu ja huikeat
lauluesitykset muodostivat toimivan kokonaisuuden, jonka liimasi kokoon
veljesten keskinäinen kemia.
Pääsin
katsomaan myös Mediakeskus Lumeessa esitettyä ruotsalais-suomalaisen yhteistyön
helmeä We Love Africa and Africa Loves Us -esitystä. Tekijäkaartiin kuuluivat
Markus Öhrn, Institutet ja Saksassa toimiva suomenruotsalaiskollektiivi Teater NyaRampen. WLA ei sitten todellakaan ollut pitkäveteinen tai vähäeleinen.
Inhottava, vaikuttava ja ahdistava se kyllä oli – ja huikaisevan hyvä.
Ensimmäiset
sanani esityksen jälkeen olivat: ”Nya
Rampenin We Love Africa on kyllä hetkeen kreiseintä mitä oon nähnyt. Hivenen
diipit kelat.” Yksi Balticin tekijöistä puolestaan kuvasi esitystä BC:n facebook-sivuilla näin: ”Mikä mättää ja
mikä on mätää eurooppalaisessa ydinperheessä? "We Love Africa and Africa
Loves Us" tykitti kysymyksiä. Komean, röyhkeän ja rohkean tuuttaustulvan
vastaukset vielä vastarannalla... Taking care is outsourced!? A. Catjarin
ääniviidakko on upein, jota olen teatterissa kuullut/kokenut aikoihin!”
Arvio ei ollut ollenkaan yliampuva.
Esitystä
on vaikea selittää; se on yksi niistä asioista, jotka on pakko kokea itse. Olen
nähnyt tänä vuonna ainakin 27 teatteriesitystä – mukaan lukien kolme Smedsiä – mutta
WLA oli niistä ehdottomasti paras ja vaikuttavin.
Jo
tekemisen tapa oli äärimmäisen kiinnostava: lavalla oli kaksikerroksinen, yhden
huoneen kokoinen mökki, jonka sisällä näyttelijät pysyivät koko esityksen ajan.
Näytelmää kuvattiin yhdellä tai kahdella kameralla ja talon tapahtumat
heijastettiin reaaliaikaisina talon ulkoseinään niin, että yleisö ei nähnyt
näyttelijöistä vilaustakaan livenä vaan pelkästään seinään projisoidun
videokuvan. Alan itse olla aika kyllästynyt videon käyttöön teatterissa, mutta
tässä esityksessä se toimi. Esitys oli täynnä hävyttömiä, likaisia, räävittömiä
ja varmasti näyttelijöille hyvin vaativia kohtauksia ja elementtejä. Niiden
näyttäminen kameran kautta etäännytti yleisön ja näyttelijät toisistaan ja
näyttelijät saivat tehdä taiteensa tavallaan näkymättöminä, vaikka näimme ja
kuulimme kaiken, mitä seinien sisällä tapahtui. Esityksen tavassa oli
samanlaista äänettä karjumista kuin kirjoittamisessa.
Balticin
omat nettisivut ovat vähän rikki tällä hetkellä, mutta infoa löytää ainakin
facebookista. Saksan ZDF:n nettisivuilla on myös nähtävissä kiva dokumentti
festivaalista (näköjään olen itsekin päässyt telkkariin…).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti