Sain vuoden kolmanneksiviimeisen deadlinen selätettyä – vain kaksi päivää myöhässä. Ei tässä tekstissä kovin paljon järkeä ole, mutta enemmän kuin siinä kurssin kolmannessa esseessä, jota en viitsi tänne edes säilöä. Tämä menköön.
Heimolaisuudesta
Heimolaisuudesta
Toimittaja
Jani Kaaro kirjoitti muutama päivä sitten Helsingin Sanomien Tiede-osioon
ansiokkaan kolumnin nykysuomalaisen yhteiskunnan heimolaisuudesta ja sen
vaaroista.
Kaaron mukaan yhteiskunnassamme vallitsee vaarallinen ja tiivistymään pyrkivä
heimolaisuuden eetos, joka tarkoittaa ennen kaikkea tapaa olla ajattelematta
itse. ”Heimolaisuus on heimon pyhien arvojen sisäistämistä, ja sen jälkeen
kaiken datan valikoivaa suodattamista siten, että se tukee heimon arvoja ja
käsityksiä. [– –] Pyhä arvo on kuin leirituli, jonka ympärille heimo on
kokoontunut, ja se lämmittää heitä kylmässä maailmassa, joka on täynnä
vihamielisiä ’toisia’.” Heimolaisuus näkyy erityisen selvästi poliittisten
ryhmien keskuudessa – politiikka tiivistyy helposti yhteen totuuteen, jota
toistellaan kuin taikasanaa ja jonka kautta kaikkea yhteiskunnassa tapahtuvaa
peilataan.
Kaaron
havainnot ovat teräviä ja vasemmistolainen hyvinvointivaltiomantra -piikki
osuu. Sen sopeuttaminen vaikkapa oikeistolaiseen talouskasvupuheeseen on yhtä
vaikeaa niin politiikan kuin yhteisessä kansalaisyhteiskunnassa toimimisen
tasollakin. Olen kyllä sitä mieltä, että tiettyyn rajaan asti heimolaisuutta
tarvitaankin – ilman sitä on vaikea kuvitella yhdenkään kansanliikkeen
nousevan. Yksikään kansanliike ei silti varmasti saa taakseen kaikkia ja
epäonnistumisten syynä on usein nimenomaan liiallinen jyrkkyys, mustavalkoisuus
ja sokea ja kuuro usko omien totuuksien universaalisuuteen. Aiemmissa esseissä
viitattiin päätöksenteon vaihtoehdottomuuteen ja sitä tukevaan kielenkäyttöön,
joihin jokainen poliittinen toimija varmasti omaa agendaansa ajaessaan
toisinaan sortuu.
Kaaron
mukaan tarvitsisimme heimolaisuuden sijaan lapsekasta ihmettelemisen ja
ennakkoluulottomuuden taitoa; sellaisten ideoiden kuulemista, jotka tulevat
toisenlaisilta ihmisiltä kuin me ja jotka eivät vahvista näkemyksiämme vaan
ravistelevat niitä. Tutustumista ”viholliseen”. Tässä lähennytään minusta jo
luennoilla esiteltyjä republikanismin ensimmäistä ja neljättä ulottuvuutta:
kansalaishyvettä ja tunnustamisen/hyväksynnän/sallimisen/sietämisen ja
inkluusion periaatteita.
Republikanistinen
kansalaishyve on tietoisuutta toiseudesta, itsehillintää ja kykyä reflektoida
omia mielipiteitään ja kommunikoida toisten kanssa. Kansalaishyveen mukainen
politiikka on kommunikaatioprosessi, mutta sen avulla ei ole välttämätöntä
saavuttaa konsensusta – olennaista on kyky elää konfliktien maailmassa. Neljäs
ulottuvuus taas tähdentää kansalaisten (toisten) erityisyyden arvostamista ja
heidän näkemystensä vahvistamista ja valtuuttamista – sen myöntämistä, että
omista eroavat mielipiteet eivät välttämättä ole vääriä.
Erityisesti
internetin ja sosiaalisen median aikakaudella on helppo löytää ne
samanmieliset, tarvittaessa vaikka toiselta puolelta maailmaa, ja sitten
poteroitua omaan erinomaisuuteensa näkemättä ja kuulematta minkäänlaisia
soraääniä. Kansalaisyhteiskunta tarvitsee ykseyttä – on vaikeaa kuvitella,
miksi kukaan toimisi yhdessä sellaisten ihmisten kanssa, joiden kanssa ei jaa
mitään. Minkä eteen silloin edes toimisi? Se tarvitsee kuitenkin myös erojen
hyväksymistä, niiden näkemistä ja toisenlaisten näkemysten tunnustamista.
Kansalaistoimija ei voi pysähtyä paikoilleen tai jumiutua omaan totuuteensa –
erojen huomioiminen kannustaa toimimaan itse avarakatseisemmin ja ahkerammin. Ei
politiikkaakaan olisi, jos puolueita olisi vain yksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti