Suoritan
parhaillaan kansalaisyhteiskunnan asiantuntijuuden maisteriopintoja Jyväskylän
yliopistoon. Ohjelman opintoja on mahdollista suorittaa monin vaihtoehtoisin
tavoin, ei pelkästään perinteisillä kirjatenteillä. Tänä syksynä osallistun
kahdelle kurssille (Esa Konttisen Kansalaisyhteiskunnan käsite ja Pertti
Lappalaisen Kansalaistoiminnan käsite), joissa (osa)suorituksina kirjoitetaan
blogiesseitä luennoilla annetuista tai siellä käsitellyistä aiheista.
Kirjoittaminen
on minulle palkitseva ja luontainen tapa oppia, joten olen nauttinut kovasti
blogiesseiden kirjoittamisesta (joskaan niitä ei ole yhtään helpompi aloittaa
ajoissa kuin tenttikirjan lukemista tai mitään muutakaan pakollista
opiskeluasiaa…). Esseet ovat lyhyitä (ohjeiden mukaan 1–2 sivua), eikä niissä
siksikään pysty mitään aihetta kovin syvällisesti käsittelemään. Blogiessee on
mielestäni muutenkin tavallista akateemista esseetä kevyempi tai
viihteellisempi muoto ja siksi omat tekstini ovat toisinaan hieman kieli
poskessa -asenteella ja mutkia suorien kirjoitettuja. Koska niiden
kirjoittaminen on ollut kivaa, ajattelin koota esseet talteen myös tänne omaan
blogiini.Tässä ensimmäinen:
Puolusta yhtä
tai useampaa 18.9. mennessä luennoilla esiteltyä kansalaisyhteiskuntateoriaa
nykypäivän näkökulmasta. Perustele.
Kurssin
toiselta luennolta 11.9.2012 lähetin Twitteriin viestin: ”Oivallus luennolla:
kaipaisin lisää Ciceroa maailmaan.” Nykyään kansalaisyhteiskunta ja valtio
erotetaan toisistaan erillisiksi yhteiskunnan sektoreiksi, mutta Ciceron (3.1.106
eaa–7.12.43eaa) ajan Roomassa kansalaisyhteiskunta oli kiinteä osa valtiota.
Moderni länsimainen, valtioon eron tekevä kansalaisyhteiskunta-ajattelu on
kehittynyt vasta 1700- ja 1800-luvuilla.
Ciceron
ajattelussa oli paljon vaikutteita stoalaisuudesta, jonka keskiössä on
hyveellisyys ja hyvyys muita kohtaan. Myös ihmisten keskinäiseen arvostukseen
ja kunnioitukseen viittaava inhimillisyys (humanitas) oli Cicerolle tärkeä
käsite. Cicero nimesi julkisen tilan res publicaksi; julkisuudessa yhdessä
toimiva kansa sitoutui oikeudenmukaisuuteen ja pyrki yhteiseen hyvään. Tämän yhteistoiminnan
ja sosiaalisten siteiden pysyvyyttä turvaamaan tarvittiin instituutioita,
joiden rakentaminen oli valtion tehtävä.
Ciceron
valtion turvaamista instituutioista on herkullisen helppoa kääntää katse
pohjoismaiseen, universalistiseen hyvinvointivaltioon. Sen väitettyä holhoavaa
ja passivoivaa vaikutusta on näissäkin esseissä parjattu, mutta itse uskon
Ciceron tavoin, että hyvinvointivaltion kaltaisessa järjestelmässä yhteiskunnan
rauhan ja pysyvyyden turvaaminen on huomattavasti helpompaa kuin vaikkapa
liberalistisen ihanteen mukaisessa (kansalais)yhteiskunnassa. Uskon myös, että
vahva hyvinvointivaltio tukee vahvaa modernia kansalaisyhteiskuntaa eikä sen
tehtäviä saisi ulkoistaa kansalaisyhteiskunnan hoidettavaksi ja vain ihmisten
hyväntahtoisuuden varaan.
Olen
itse tutkinut ihmiskaupan uhrien auttamistyötä Suomessa. Kenen tahansa pitäisi
ymmärtää, että kyse on erityisen avun tarpeessa olevista, usein pahasti
traumatisoituneista ihmisistä. Auttamistoimenpiteistä määrätään niin
kansainvälisissä sopimuksissa kuin niitä noudattelevissa Suomen laeissakin. Iso
osa auttamistyöstä on kuitenkin sysätty järjestöjen ja vapaaehtoisten harteille
ilman, että niille turvattaisiin työhän riittävät resurssit tai tarpeeksi
sanan- ja päätösvaltaa auttamistyön kehittämisessä ja esimerkiksi sitä
koskevien lakien säätämisessä. Tutkimani ilmiö on pieni ja vain yksi esimerkki,
mutta uskon, ettei se ole ainoa tilanne, jossa kansalaisyhteiskunnalle
yritetään sysätä painavaa vastuuta ilman riittäviä toimintamahdollisuuksia.
Tällainen toimintamalli on lähempänä yleiseurooppalaista traditiota, jossa
erityisesti kirkon piirissä toimivat vapaaehtoiset ovat hoitaneet niitä
yhteiseen hyvään tähtääviä tehtäviä, jotka pohjoismaisessa
hyvinvointivaltiomallissa kuuluvat pikemminkin valtiolle. Yksi merkki
hyvinvointivaltion rapautumisesta tämäkin.
Jos
valtion tuki kansalaisille on kehotus paistaa pullaa ja ottaa itseä niskasta
kiinni, harvalta riittää voimia tai kiinnostusta muuhun kuin omasta tai
kaikkein läheisimpien hyvinvoinnista huolehtimiseen. Ihmisillä, jotka eivät jää
pelkästään oman onnensa nojaan, on halua ja voimia toimia yhteisen hyvän
aikaansaamiseksi ja pitää huolta heikommista (ks. esim. Volunteerism as a mirror of individuals and society:
reflections from young adults in Finland, H. Grönlund, 2012). Siksi lisää
Ciceroa minun yhteiskuntaani, kiitos.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti