Perustulo
osallistumisen mahdollistajana
Aiemmassa
tekstissä(* kritisoitiin varsin voimakkaasti nykyistä sosiaaliturvajärjestelmää,
joka passivoi kansalaisia liian helposti. Kun ”sossu” pitää huolen, ihmisten ei
tarvitse huolehtia itse enää mistään – ei varsinkaan toisistaan. Toisaalla(* kuitenkin
asiallisesti huomautettiin, että hyvinvointivaltion tuki tutkitusti lisää
ihmisten halukkuutta auttaa ja aktivoitua kansalaisina.
Suomen
nykyinen sosiaalitukiverkosto on sotkuinen ja täynnä reikiä, joiden läpi on
helppo pudota – usein lopullisesti. Toki on niitä, joilla on aikaa ja kykyjä
keplotella tukiviidakossa saadakseen itselleen suurin mahdollinen hyöty. Tukien
väärinkäyttöä huomattavasti suurempi ongelma ovat kuitenkin ihmiset, jotka
eivät syystä tai toisesta tukia hae vaikka olisivat niihin oikeutettuja. Tukien
kerjääminen on nöyryyttävää, käsittelyajat ovat kohtuuttoman pitkiä ja
hakulomakkeiden täyttäminen ja liitteiden hankkiminen voi olla hyvinkin
vaativaa, etenkin jos tukea tarvitseva ihminen on jo valmiiksi vajaakuntoinen.
Usein
yhteiskunnan ulkopuolelle putoavat ovat moninkertaisesti syrjäytettyjä:
työttömiä, köyhiä ja sairaita, ehkä päihde- tai mielenterveysongelmista
kärsiviä. Kun ongelmat kasaantuvat, laidan yli putoamiseen riittää pienikin
sysäys. Matka takaisin osallistuvaksi kansalaiseksi on sen sijaan usein pitkä
ja kivinen. Kun ihmisen kaikki voimavarat – niin taloudelliset kuin henkisetkin
– menevät pakollisista menoista tai vain päivästä toiseen selviytymiseen, ei
liene outoa, että tarmoa ja halua aktiiviseen yhteiskuntaan osallistumiseen ei
enää riitä.
Yksi,
vaikkakaan ei autuaaksi tekevä ratkaisu osallisuuden mahdollisuuksien
parantamiseen olisi sosiaaliturvajärjestelmän täydellinen remontti tai
oikeammin sen korvaaminen universaalilla perustulolla. Perustulomalleja on
lukuisia, mutta yksinkertaisimmillaan idea on se, että kaikille kansalaisille
maksettaisiin tietty vastikkeeton minimitoimeentulo, jota ei verotettaisi.
Perustulo korvaisi esimerkiksi nykyiset työttömyyskorvauksen ja
toimeentulotuen, eikä se estäisi kansalaisia hankkimasta muita tuloja tekemällä
esimerkiksi lyhyitä työkeikkoja, joista nykyisessä tukijärjestelmässä
työntekijää rankaistaan välittömästi vähentämällä tukien määrää.
Suomessa
osallisuus yhteiskuntaan rakentuu nimenomaan palkkatyön kautta. Työtön ihminen
ei ole yhtä arvokas kuin työssäkäyvä eikä mitään työtä saisi kutsua paskatyöksi
vaan hyväksyä mukisematta huonotkin työehdot, koska työn itsessään ajatellaan
olevan arvokkaampaa kuin mikään. Työyhteisö on monille aikuisille tärkein
sosiaalinen viiteryhmä eikä uusintavaa työtä kuten kotitöitä tai
vapaaehtoistyötä arvosteta lainkaan yhtä korkealle kuin tuottavaa palkkatyötä.
Perustulo
mahdollistaisi osallistumisen yhteiskuntaan muutenkin kuin palkkatyöhön
osallistumalla. Kun työn luonne muuttuu, eikä perinteistä kokopäivätyötä ole
tarjolla kaikille, täytyisi myös työn arvostuksen muuttua. Nykyinen
sosiaaliturvajärjestelmämme on syntynyt tehdastyöläisten tarpeista ja
vaatimuksista eikä vastaa tieto- ja palveluyhteiskunnan työläisten kohtaamiin
ongelmiin ja elämäntilanteisiin.
Prekariaattiaktivisti
Eetu Viren puhuu nykypäivän ja tulevaisuuden metropolityöläisistä, jotka ovat
pikemminkin verkostoja kuin yksilöitä, eivätkä heidän tarpeensa, vaatimuksensa
ja oikeutensakaan voi enää perustua yksilön erottamiseen ryhmästä toisin kuin
nyky-yhteiskunnassa. Siksi esimerkiksi perustulon tulee olla kollektiivinen ja
riippumaton yksilösuorituksista vastapainona yksilön vastuuttamiselle.
Mielenkiintoisen
on myös esitetty(* huomio siitä, miten kansalaisuus on nykypäivänä entistä
vähemmän sidoksissa kansallisvaltioon. Ihanteellisessa perustulomallissa oikeus
minimitoimeentuloon ei määräytyisi kansalaisuuden tai oleskelustatuksen
perusteella kuten sosiaalituet Suomessa nykyään.
Perustulo
on toki utooppinen malli ja vaikka erilaisia perustulokokeiluja on järjestetty
eri puolilla maailmaa, on vaikeaa arvioida, millaiset sen vaikutukset
todellisuudessa olisivat. Useat perustulon vastustajat epäilevät, että se passivoisi
kansalaisia entisestään. Koska nykyinen sosiaaliturvajärjestelmä – joka on
sekin aikanaan ollut melkoinen utopia – ei kuitenkaan toimi, jonkinlainen,
radikaali uudistus on pakko toteuttaa. Itse uskon, ett oikeistolainen
leikkaamis- ja pärjäämispolitiikka passivoi ja syrjäyttää huomattavasti
helpommin kuin vasemmistolaisen mallin perustulo.
*) Poistin tekstistä maininnat opiskelutovereistani, joihin olin viitannut nimellä alkuperäisellä alustalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti