perjantai 2. maaliskuuta 2012

maaliskuun vasen linja

Kallion vasemmisto järjestää joka kuun ensimmäinen torstai Vasen linja -klubin Mascotissa. Konseptiin kuuluu paneelikeskustelu alkuillasta, pari letkeää bändiä ja kultaiset Left Hooks -dj:t. Maaliskuun klubi oli eilen ja paneelikeskustelussa puhuttiin tällä kertaa yksinasuvien arjesta ja siihen liittyvistä epäkohdista. Helsingin Vasemmiston alainen Yhden hengen talouksien työryhmä perustettiin viime syksynä ja eilinen paneeli taisi olla ensimmäinen ryhmän järjestämä tilaisuus. Yksinasuvien blogi avattiin myös vastikään.


Eilisen keskustelun veti ihanaakin ihanampi Silvia Modig ja keskustelijoina oli viisi yksinasumista eri näkökulmista tutkaillutta ja paljon kokenuttakin panelistia, mm. Tampereen kaupunginvaltuutettu (ja entinen kansanedustaja) Minna Sirnö ja VVA ry:n edustaja Reijo Pipinen.

Minä itse olen kotoa muutettuani asunut soluasunnoissa, kimppakämpissä ja asuntoloissa mutten koskaan täysin omasta tahdostani kenenkään sellaisen kanssa, jonka olisin itse valinnut. Syksystä 2006 lähtien (lukuun ottamatta vaihto-oppilasvuotta) olen asunut pienessä sievässä yksiössä, jossa on täysin oma rauha ja oma lupa. Olen yksinasuja osittain olosuhteiden pakosta, osittain omasta tahdostani. Tässäkin on kyse valinnoista.

Yksinasuvana minä maksan kaikesta enemmän ja usein saan vähemmän. Olen suuremmassa riskissä köyhtyä (jos tästä nyt vielä voi köyhtyä) ja syrjäytyä, kuin ne joilla ”on joku”. Jos minua kohtaa joku onnettomuus tai jostain aiheutuu yllättäviä kuluja, kukaan ei välttämättä ole auttamassa eikä kukaan muu maksa.

Toisaalta, vaikka minä asun yksin, minä en onneksi ole yksinäinen. Enkä minä ole perheetön, vaikka minä en ole perustanut perhettä. Minulla on oikeastaan monia perheitä ja monia rakkaita. Minä en myöskään nimitä itseäni sinkuksi enkä minä hyppää vuoteesta toiseen viikon välein. Mutta minä voisin tehdä niin, jos haluaisin. Eikä sekään tekisi minusta yhtään huonompaa. Tässä muutama syy, miksi yksinasuvien asioita pitää ajaa – kunnallisvaalien lähestyessä ja niiden jälkeenkin.

Vakavasta aiheesta huolimatta klubi oli taas mahtava. Keskustelu meni hyvin ja illan esiintyjät Cold Pupu Sauna ja Shava olivat vähintään yhtä valloittavia kuin Silvia. Ensi kuussa lisää tätä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti