Pääsin
eilen töissä osallistumaan Miina Savolaisen voimauttavaa valokuvaa
käsittelevään nelituntiseen työpajaan. Paja oli työpaikallamme toteutetun GESA-
eli gender equality self-assessment -prosessin toiminnallinen osa.
Voimauttava
valokuva -metodin kehittäjä Miina Savolainen tunnetaan varmasti parhaiten
lastenkodissa asuvien tyttöjen kanssa toteutetusta Maailman ihanin tyttö-kirjastaan (2008). Tapasin Miinan ensimmäisen kerran viisi vuotta sitten, kun
hän kävi puhumassa kirjastaan kirjakaupassa, jossa työskentelin. Vaikutuin jo
tuolloin Miinan valoisuudesta ja tavasta nähdä ihminen.
Eilen
vaikutuin lisää ja sain monia oivalluksia työhön ja muihinkin projekteihin
liittyen. Ehkä kirjoitan niistä toiste, mutta halusin ensin kirjoittaa auki
ajatukset, joita työpajassa tehty valokuvaharjoitus herätti.
Työpajan
viimeisen tunnin katselimme toistemme omakuvia ja puhuimme niiden merkityksistä
ja taustoista. Pajaan oli pitänyt valita tärkeältä tuntuva, tasavertaisesti ja
omilla ehdoilla kohdatuksi tulemisesta kertova kuva.
En
ehtinyt selailla vanhoja valokuvia vaan valitsin viime kesänä napatun kuvan, joka
kuitenkin sopi tehtävänantoon. Osalle työkavereistani kuva oli tuttu, koska se
on profiilikuvanani eri sosiaalisen median palveluissa (kertoo jotain kuvan
merkityksellisyydestä). Kuvan tarinaa kukaan ei kuitenkaan tuntenut.
Kuva: K. Lujan |
Kuva
on otettu hikisen kuumana kesäyönä Töölössä, yhden runoillan jälkeen. Kuvassa
nauran silmät kiinni ja pää taakse heitettynä, niin, että naurun voi melkein
kuulla (kuten ystäväni kommentoi). Pitelen sormissani tupakkaa (jota moni kuvan
katsojista ei kai ole edes huomannut), johon on jäänyt huulipunajäljet. Sen
takia kuva itse asiassa otettiin: en yleensä polta (poltin ensimmäisen
savukkeeni vuosi sitten kesällä, vain muutama päivä ennen
30-vuotissyntymäpäiviäni), mutta ystäväni halusi ottaa kuvan minusta kädessäni
huulipunatahrainen savuke.
Sama
ystävä kuvasi – samalla filtterillä – myös muut seuralaisemme: kaksi kriitikkoa,
joista toinen on kirjoittamisen lisäksi aina kamerankin takana. Minäkin olen
yleensä se, joka valitsee reunapaikan ja tarkkailee, kuuntelee, havainnoi ja
kirjoittaa eikä niinkään nauti esillä olemisesta. Kuva on siis kolmiosaisen
sarjan yksi osa, vaikka olenkin siinä yksin. Kun valitsin kuvaa työpajaa
varten, en hetkeäkään ajatellut, että voisin valita ryhmäkuvan. Kuuluminen
tiettyyn joukkoon kuitenkin lisää kuvan merkitystä minulle. Samoin se, että
kuva on jonkun toisen ottama.
Kuvassa
olen nyörittänyt otsatukkani kiinni ja näytän vähän erilaiselta kuin yleensä.
Ennen runoiltaan lähtöä tuskailin pitkään liikaa poikamaisuuttani. Pukeudun
aika huolettomasti ja nautin elämästä lyhyttukkaisena tyttönä, mutta joskus
saan tällaisia poikamaisuuskriisejä (vaikka niille ei kuulemma tai oikeastikaan
ole perusteita). Aikani tuskailtuani kaivoin kaapista vähän tavallista
liehuvammat vaatteet ja kirkkaamman huulipunan ja laitoin tukankin eri tavalla.
Kuvassa
nauran leveästi ja aidosti, mutta muutama tunti kuvan ottamisen jälkeen seisoin
Sturenkadun ja Kolmannen linjan risteyksessä ja itkin vuolaasti ja
pidättelemättä. Ystäväni piti minua käsistä ja otti kaiken sen vastaan.
Olisi
ollut hienoa saada kuvasarja myös näistä kolmesta: keimailevan ilon lisäksi
tuskastumisesta ja vuolaasta itkusta. Jättimäisistä tunteista, joita tuona
iltana irrottivat vain nuo harvat ihmiset – muiden kanssa tuntui niin
hankalalta olla, että baarissakaan en melkein pystynyt katsomaan ketään muita
tai puhumaan kenenkään muiden kanssa. Nuo monenlaiset isot tunteet ja niiden
äkkinäiset vaihtelut ovat minulle tuttuja, mutta päällepäin niistä näkyy
yleensä vain tuo pirskahteleva nauru – usein aidon ilon mutta myös vaikkapa hermostuksen
ja huolestuksen merkkinä.
Tuo
itkuja käsistä pitäen vastaanottanut ystäväni on myös kuvannut minut (ja
kauniin valon) kahteen kertaan menneen puolen vuoden aikana. Kummassakin
kuvassa katson pois kamerasta, pää vähän painuksissa, hartiat kyyryssä. Vähän
niin kuin näkymätön tyttö. Täysin erilaisena kuin valitsemassani kuvassa.
Kuva: A. Salusjärvi |
Ja
sattumankauppaa tai mitä lie, kun nuo Töölön kuumassa yössä kanssani hehkuneet
ystävät järjestivät minulle yllätyssyntymäpäivät viikkoa etuajassa, sain heiltä
lahjaksi tuon Miina Savolaisen kirjan maailman ihanimmasta tytöstä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti