Olen
viime päivinä miettinyt paljon kirkkoa ja uskontoa. Aihe on tullut vastaan
monelta suunnalta ja ehkä sitä itsekin huomaa helpommin sellaisen, jota jo
valmiiksi pohtii.
Erosin
itse kirkosta reilu vuosi sitten ja huomaan, etten vielä oikein tiedä, mitä
nykyään ajattelen uskomisesta ja kirkon toiminnasta. Haen edelleen rajoja. Olen
entinen seurakuntanuori, isonen ja kirkon nuorisotyön harjoittelija. Haaveilin
pappisvihkimyksestä ja pyrin ja pääsinkin diakonia-ammattikorkeakouluun.
Pienellä paikkakunnalla melkein kaikki olivat seurakuntanuoria, koska muutakaan
tekemistä ei ollut. Koulukiusattuna etsin sosiaalisia yhteisöjä vapaa-ajalta ja
löysin omat kuvioni seurakunnasta ja futisjoukkueesta.
Pitkään
pysyin kirkon jäsenenä siksi, että halusin osoittaa, että siellä on myös
avarakatseisia, hyväksyviä tyyppejä. Omassa kotiseurakunnassani (silloisessa
Vehkalahden, nyttemmin Hamina-Vehkalahden seurakunnassa), johon kuuluin 15
vuotta ja jonka huomassa kasvoin kirkon jäseneksi, suurin osa henkilökunnasta
oli aidosti lähimmäistä rakastavia ja heikompia puolustavia. Oli nuoria
naispappeja ja pappeja, jotka eivät ymmärtäneet, miksi joku ei hyväksy homoja.
Sellaiseen kirkkoon oli hyvä kuulua ja sen halusin kertoa.
Yliopistossa
olin kirkkoon kuuluessani aikamoinen kummajainen, puolueesta puhumattakaan.
Ajattelin kuitenkin, että en kiusallanikaan eroa kirkosta ja anna ylivaltaa
ahdasmielisyydelle. Toissasyksynä juttelin asiasta erään ateistiystäväni kanssa
ja rupesin ensimmäistä kertaa kyseenalaistamaan kirkkoon kuulumistani.
Keskustelu ei ollut mitenkään aiemmista poikkeava, mutta ehkä hetki oli
otollinen. Tajusin, ettei minulla ole enää mitään yhteistä Suomen
evankelisluterilaisen kirkon kanssa, en koe sitä enää omakseni enkä ymmärrä,
miksi minun pitäisi siihen kuulua. Erosin kirkosta hetken mielijohteesta myöhään
eräänä iltana (eroakirkosta.fi tekee sen helpoksi), enkä ainakaan vielä ole
kaivannut takaisin.
Uudesti
syntyneenä ateistina koen uskonnolliset ihmiset ja uskon todistelun hyvin
epämiellyttävinä ja ahdistavina. Yritän olla julistamatta omaa kantaani ja
tulla sinuiksi niin muiden kuin omienkin mielipiteideni kanssa. Viikko sitten
jouduin metrossa todistamaan varsinaista hengellistä herätystä, neljän jumalan
rakkaudesta pursuilevan kristityn satunnaista kohtaamista. Tai Jumalan
johdatustahan se oli, sanoivat. Tavallaan halusin suoda heille sen ilon, mutta
oli siinä hurmoksessa jotain vähän pelottavaakin. Vedin pipoa syvempään
korville ja toivoin, että saisin olla rauhassa (ja jatkoin Antti Nylénin
Uskonnollinen yksinpuhelu -esseen lukemista…).
Facebookissa
opiskelukaverini hehkutti toista syntymäpäiväänsä: uskoon tulemisensa ja
uudelleen Kristuksessa syntymisensä viisivuotispäivää. Sekin ahdisti.
Yle uutisoi 18.1.2013 siitä, miten Oulun seurakunnat ovat houkutelleet kirkosta
etääntyneitä nuoria aikuisia takaisin seurakunnan toimintaan. 30 vuotta
täyttäneille tai täyttäville seurakunnan jäsenille oli lähetetty kutsukortti ”synttäribileisiin”,
joiden ohjelmassa oli muun muassa musiikkia ja komiikkaa. Kutsu oli huvittanut
ja närästänyt joitakin sen saaneita ja sitä oli pidetty kirkon kosiskeluna.
Minusta
tempauksessa ei ollut mitään pahaa – paitsi tietysti se, miten kaikki joutuvat
nykyään toimimaan yritys- ja mainosmaailman pelisäännöillä ja myymään koko ajan
itseään runsaudenpulasta kärsiville kuluttajille. Kutsut oli tosiaan lähetetty
kirkkoon kuuluville nuorille, ei siitä eronneille (itse sain eroamiseni jälkeen
Helsingin seurakunnilta kutsun ”palata kotiin”, ja se kyllä ärsytti).
Kun
itse olin seurakunnassa töissä, nuorisotoimen suurimpia huolia oli se, miten
pitää aikuistuneet nuoret aktiivisina seurakuntalaisina tai saada kirkon
toiminnasta jo etääntyneet palaamaan. Joillekin heistä seurakunnan järjestämät
syntymäpäiväjuhlat voivat olla nimenomaan sellainen matalan kynnyksen
tapahtuma, johon on helppo tulla tutustumaan muihin seurakuntalaisiin ja
toimintaan. On niitäkin nuoria, jotka kaipaavat seurakunnan sosiaalista tai
hengellistä yhteisöä, ja hienoa, jos heillä on mahdollisuus sen piiriin tulla.
Kävin
viime viikon perjantaina katsomassa Temppeliaukion kirkossa esitetyn ”kohunäytelmän”
Kuka maksaa innovaation? Taneli Maljasen ohjaama ja Teatteri Ab Totuuden torvi Oy:n toteuttama näytelmä käsittelee nuorten pahoinvointia ja itsemurhia ja
tekee sen mielestäni varsin ansiokkaasti ja koskettavasti. Kirkkoherra Auvo
Naukkarinen on eri mieltä. Hän on pauhannut Kotimaa-lehdessä ja eilen jo
molempien iltapäivälehtien kansikuvajutuissa siitä, miten näytelmä häpäisi
kaikki kirkolliset symbolit. Siinä kiroiltiin, pervoiltiin ja käytettiin väärin
kirkollisia esineitä kuten kastemaljaa (näytelmässä buddhalaisrastafariksi
kääntynyt Jeesus pesi hämmentyneen nuoren jalat maljassa).
Keskiluokkaisuuden lokki. (Jalmari Eskelinen/Totuuden torvi)
Naukkarisen
mukaan näytelmän sanoma hukkui ”siihen virtsaamiseen ja näytelmän karkeaan
kieleen ja kaikkeen mahdolliseen”. Minusta kiveen louhittu kirkko tarjosi
näytelmälle hienon taustan ja nimenomaan nosti sanoman esiin, toi sen iholle. Sekoilu
kertoo omaa tarinaansa nuorten pahoinvoinnista ja seurakunnan pitäisi
nimenomaan olla sellainen paikka, jossa ymmärretään ja hyväksytään. Näytelmä
oli mielestäni hitusen liian pitkä eikä akustiikka ollut paras mahdollinen,
mutta en vuorosanojen puuroutumisesta huolimatta kuullut pelkkiä kirosanoja
vaan niiden takaa ihan aitoa ahdistusta, surua ja epätoivoa, joista aivan liian
monet nuoret kärsivät. Rankimmissa kohdissa pyyhin kyyneleitä silmänurkistani.
Pitkästä aikaa myös tunsin kirkossa sellaista samanlaista kodintunnetta kuin
joskus vuosia sitten seurakuntanuorena.
Ennen
näytelmää yksi Töölön seurakunnan papeista piti pienen puheen, jossa hän toivotti
ihmiset tervetulleiksi kirkkoon ja muistutti, että hänen ja muiden seurakunnan
työntekijöiden kanssa saa tulla keskustelemaan illan aikana tai milloin vain.
Se ei tuntunut tuputtamiselta vaan sellaiselta kutsulta, johon voisi
tarttuakin. Perjantai-iltana kirkko oli melkein täynnä kaiken ikäisiä ihmisiä
ja minä ainakin olin kiitollinen, kun sain mennä sinne, kirkkoon kuulumattomana
taiteen ystävänä.
Rankan,
nuorten elämästä ja yhteiskunnan kovuudesta kertovan näytelmän esittäminen
kirkossa oli minusta juuri sellainen rohkea veto, joka tuo seurakuntaa lähemmäs
siitä erkaantuneita. Esityksestä pöyristyminen, loukkaantuminen ja
kohu-uutisointi taas on kaikkea muuta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti