Viime
aikoina olen herkistynyt kovasti kulttuurille ja taiteelle ja niistä
puhumiselle. Sille, mikä kaikki on kulttuuria, mikä kaikki on minun
kulttuuriani ja mikä meidän kaikkien. Helsingistä on muutamassa vuodessa
sukeutunut varsinainen kaupunkikulttuurin pyhättö, jossa Musiikkitalon ja
Huvilateltan kalliita spektaakkeleja haastetaan katutasolta ja pienistä kaveriporukoista
alkunsa saaneilla tempauksilla. Useimmat uudet, varsinkin kotikutoiset ja
maksuttomat tapahtumat tuntuvat synnyttävän pelkkää hurmosta, kalenteri on
illasta iltaan täynnä jotain jännää ja villeimmät hehkuttajat ovat jo nostaneet
Helsingin Berliinin veroiseksi kulttuuriareenaksi. Vasta vuoden pestissään
toiminut kulttuuri- ja urheiluministeri Arhinmäki on ravistellut taidemaailman
rakenteita ja herättänyt raikasta keskustelua kulttuurin luutuneisuudesta ja viimeistään
nyt Helsingin Juhlaviikkojen aikaan aiheesta on jo melkein pakkokin puhua.
Juhlaviikkojen
slogan kuuluu tutusti: Taide kuuluu kaikille. Silti esimerkiksi Huvilateltan lippuihin
ei todellakaan ole jokaisella kaupunkilaisella varaa ja suljetussa tilassa,
rajatulla alueella olevat tapahtumat eivät tietenkään koskaan ole avoinna
kaikille. Juhlaviikkojen ohjelmassa on toki myös paljon ilmaistapahtumia,
erityisesti Taiteiden yönä 23.8.2012. Kallion vasemmiston toissapäivänä järjestämällä,
syksyn ensimmäisellä Vasen linja -klubilla keskusteltiin taiteesta ja
kulttuurista Juhlaviikkojen teemaa mukaillen. Keskustelun otsikkona oli
Kuuluuko taide kaikille? ja keskustelijoina oli kulttuurin ja politiikan
vaikuttajia. Keskustelun jälkeen estradille pääsi runoilijoita,
videoteos ja muusikoita – kaikille maksuttomasti ja vapaasti.
Keskustelu
oli mielenkiintoinen, vaikka mitään valmiita vastauksia otsikon kysymykseen ei
kukaan osannutkaan antaa. Puhuttiin elitismistä, maksuttomuuden vaatimuksesta,
osallistamisesta ja Guggenheimista. Tapahtuma omistettiin luonnollisesti Pussy
Riotille. Teemojen puimista jatketaan hiljattain Vasemmistoliiton alaisuuteen
perustetussa kulttuuri- ja taidepoliittisessa työryhmässä.
Maksuttomuus
ja rahoitus tuntuvat olevan isoimpia ja vaikeimpia kysymyksiä kulttuurin
kentällä. Pääsyliput ovat kalliita, harjoitus- ja esitystilojen vuokrat ovat
kalliita (mikäli tiloja edes on tarjolla) ja silti monet kulttuurityöläiset
elävät nälkäpalkoilla ja joutuvat rahoittamaan elämänsä hanttihommilla, koska taidehan
on kutsumustyötä. Rahoituskysymykset ovat monimutkaisia ja tärkeitä, mutta on
surullista että puhe taiteestakin kärjistyy usein vain puheeksi rahasta.
Minä
olen pitkään ajatellut, että jokaisella (taide)ihmisellä on yksi taiteenlaji,
joka on aina tärkeämpi kuin muut. Minä olen aina ollut lukija ja kirjoittaja ja
ajatellut, että kirjallisuus on minun taiteeni. Pidän elokuvista, teatterista,
valokuvista, museoista, levykaupoista ja kaikenlaisista keikoista (muun
muassa), mutta olen aina ajatellut, etten voi koskaan ymmärtää mitään muuta
taiteen tai kulttuurin alaa niin kuin kirjallisuutta. En ole täysin lahjaton
musiikissa, kuvataiteissa enkä edes esiintymisessä, mutta koska olen aina ollut
lahjakkain kirjoittamisessa, olen aina ajatellut etten osaa mitään muuta
tarpeeksi hyvin. Olen myös ollut pikemminkin se, joka kuuntelee, katselee ja
merkitsee muistiin kuin se, joka näkyy ja kuuluu. Siksi en koskaan uskaltanut
mennä sinne teatterille tai laulaa julkisesti.
Viime
aikoina olen tavannut paljon ihmisiä, jotka ovat esillä. Muusikoita ja
näyttelijöitä, jotka osaavat olla tekemisestään paljon ylpeämpiä kuin me
kirjoittajat. Olen päässyt seuraamaan esiintyjiä läheltä, pääsin muun muassa dokumentoimaan
huikean juha pekka tapani heikkinen JA NIIN EDELLEEN -trubaduuripunkbändin keikkamatkaa
Faces-etnofestareille. Olen kadehtinut niitä, jotka osaavat ja uskaltavat, mutta
alkanut samalla hiljalleen tajuta, että ehkä minäkin osaisin. Jos ottaisin sen
rippilahjaksi saadun kitaran vihdoin käteen ja päättäisin oppia, ehkä todella
oppisin soittamaan. Jos unohtaisin hankalat henkilökemiat ja menisin sinne
kuoroharjoituksiin, ehkä löytäisin taas laulamisen ilon. Jos haluan tehdä
teatteria, ehdin vieläkin aloittaa. Ja toisaalta, voin myös yhdistää ne kaikki.
Voin kirjoittaa musiikista, koska taidan sittenkin olla musiikki-ihminen vaikka
vuosikausia olenkin hokenut itselleni, etten ole. Ehkä voisin kirjoittaa
laulunsanoja, käsikirjoittaa näytelmiä tai tehdä lastenkirjoja, joissa kuvat ja
teksti ovat molemmat tärkeitä. Että minulla on lupa kirjoittaa ja olla ylpeä
siitä, mutta myös lupa moneen muuhun kulttuuriin.
Eilen
Bassoradion Truths & Rights -ohjelmassa vieraillut ghanalais-amerikkalainen
räppäri Blitz the Ambassador puhui siitä, miten oli lapsuudessaan ollut
intohimoinen piirtäjä ja aloittanut musiikin tekemisen muita artisteja
kopioimalla. Piirtäminen oli opettanut keskittymään, istumaan paikallaan
tuntikausia ja hiomaan tekemisen huippuunsa. Toisten lainien matkiminen kehitti
muistia. Nykyään Blitz sekä räppää että tekee visualisointeja ja puhui
painokkaasti kaikenlaisen taiteen ja kokeilemisen arvostamisesta.
Johanna
Korhonen kirjoitti keväällä Hesarin kolumniinsa hienosti:
”Huipulle päästäkseen täytyy luopua niin
paljosta: ajasta, ihmisistä, vaihtoehdoista. Se heikentää ihmisen
iskunkestävyyttä. Kun ihminen on rakentanut kaiken huippuutensa varaan ja
rakennelma sitten pettää, hänellä ei ole jäljellä mitään.
Erikoistumisen sijaan voisimme hakea
turvaa monipuolisuudesta. Mitä lahjakkaampi yksilö, sitä enemmän hänen tulisi
puuhata monia erilaisia asioita.”
Taiteen
pitäisi kuulua kaikille, sosiaaliluokkaan ja lompakon paksuuteen katsomatta.
Kaikilla pitäisi myös olla lupa tehdä taidetta, kaikenlaista taidetta.
Kokeilla, tehdä, nähdä ja kuulla. Kaikki eivät voi päästä huipulle, mutta
jokainen voi löytää oman tapansa olla kulttuuri-ihminen. Kulttuuri lisää
hyvinvointia, yhteisöllisyyttä, luovuutta ja sitä iskunkestävyyttä maailman
kolhuille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti