Kirjoitan
gradua ihmiskaupan uhrien tunnistamisesta Suomessa; haastatteluaineiston olen
kerännyt järjestöalan asiantuntijoilta. Suoritin opintoihini kuuluvan
työharjoittelun sisäasianministeriön maahanmuutto-osastolla vuodenvaihteessa
2010–2011 ja päätehtävänäni oli avustaa silloin toiminutta ihmiskaupan
vastaisen toiminnan ohjausryhmää. Graduprojektini on ollut varsin pitkä, mutta
vaikka työstä ei ole vielä valmista tullutkaan, olen seuraillut
ihmiskauppa-aihetta varsin tiiviisti.
Tietoisuus
ja keskustelu ihmiskaupasta yleensä ja erityisesti Suomessa on saanut pontta
erityisesti Suomen EU-puheenjohtajuuskausista (1999 ja 2006). Ihmiskaupasta ei
ole erillistä lakia, mutta sitä koskevia kohtia lisättiin vuonna 2004 mm.
ulkomaalais- ja rikoslakiin. Vuonna 2005 julkaistiin Suomen ensimmäinen
ihmiskaupan vastainen toimintasuunnitelma, joka oli tavallaan ihan hyvä yritys
mutta josta nyt näkee, kuinka vähän aiheesta tuolloin tiedettiin. Nykymuotoinen
ihmiskauppa on kansainvälisestikin määritelty ensi kertaa vasta nk. Palermon
protokollassa 2000, eikä tuokaan määritelmä enää pidä täysin paikkaansa.
Ihmiskauppa
ei ole mitenkään helposti ymmärrettävä ilmiö, vaikka se sellaiseksi poliittisissa
puheissa ja uutisteksteissä usein pelkistetään. Suomessa ihmiskauppaa on
oletettavasti melko vähän, mutta sitä kuitenkin on. Ihmiskauppa voi olla
seksuaalisperäistä tai työperäistä hyväksikäyttöä tai se voi olla suoranaista
kudosten ja elinten myyntiä. Joidenkin tahojen mukaan myös esimerkiksi lapsisotilaiden
käyttö tai lasten myynti adoptiotarkoituksessa on ihmiskauppaa, toisten ei
(esim. Suomen laissa lasten myyntiä ei ole määritelty rikokseksi joten se ei
ole ihmiskauppaa lain tarkoittamalla tavalla vaikka arkijärki toista sanoisikin). Ihmiskauppaa lähellä olevia rikoksia ovat paritus,
kiskonnantapainen työsyrjintä ja laittoman maahantulon järjestäminen, mutta
sillä on yhteyksiä myös paljon laajempiin ilmiöihin.
Ihmiskauppa
on usein liitoksissa globaaliin siirtolaisuuteen, mutta ihmiskaupan uhriksi voi
joutua myös kotimassaan. Yksi Suomen ensimmäisistä ihmiskauppatuomioista annettiin suomalaiselle porukalle, joka hyväksikäytti suomalaista
naista. Ihmiskauppa voi olla järjestäytynyttä rikollisuutta, mutta ei
välttämättä ole. Ihmiskaupan uhreina voi olla sekä naisia, miehiä että lapsia.
Kun
puhutaan ihmiskaupan uhrista, mieleen nousee usein kuva patteriin kahlitusta oliosta,
joka ei oikeastaan edes ole ihan ihminen enää – vain joku, jota myydään ja
ostetaan ja josta on jo aikaa sitten piesty kaikki ihmisyys ja luonne, jos
sellaista on koskaan ollutkaan. Patteriin kahlittuja uhrejakin on, mutta puhe
uhreista peittää helposti alleen sen, että kyse on ihmisistä, joilla on omakin
tahto, omat tarpeet, toiveet ja syyt toiminnalleen. Suomen kielen ”ihmiskauppa”
on jo sanana ongelmallinen ja antaa kyseisen rikoksen luonteesta helposti
harhaanjohtavan kuvan.
Ihmiskaupan
taustalla vaikuttavat monet rakenteelliset syyt kuten köyhyys, yhteiskuntien
eriarvoisuus ja paperittomuus sekä toisaalta halvan työvoiman ja seksityön
kysyntä. Myös uhrien tunnistamista ja auttamista vaikeuttavat rakenteet sekä
epätietoisuus ilmiön todellisesta luonteesta ja vahvat ennakkoasenteet. Kun
vääriä uskomuksia toistellaan raportista, lehtijutusta ja poliittisesta
puheesta toiseen, ne jäävät elämään ja toimivat tarkoitustaan vastaan:
vaikeuttavat ilmiön ja uhrien tunnistamista entisestään.
Ihmiskaupan
torjunnalla ja avuttomien uhrien auttamisella on helppo perustella milloin
mitäkin, useimmiten jonkin kieltämistä ja kriminalisointia. Seksin osto pitäisi
kieltää, koska ihmiskaupan uhrit. Kerjääminen pitäisi kieltää, koska
ihmiskaupan uhrit. Ihmiskauppa on voimakas sana aivan kuten kriminalisointikin.
Niistä saa raflaavia heittoja poliittisiin debatteihin, nehän luovat vahvan
illuusion siitä, että asioihin puututaan ja jotain tehdään.
Ihmiskauppa
on kuitenkin jo kielletty Suomen laissa. Laki ei ole täydellinen ja sen kirjainta
tulkitaan Suomessa hyvin tiukasti, mutta en usko, että uudet kiellot
parantaisivat ihmiskaupan uhrien asemaa tippaakaan. Laista pitäisi poistaa
päällekkäisyydet muiden lakien kanssa, jotta sen tulkinta olisi selkeämpää. Syyttäjien
pitäisi tehdä rohkeampia päätöksiä. Laissa pitäisi taata uhrien auttaminen,
joka nykyään tuntuu kiinnostavan tasan niin kauan, kuin mahdollinen rikollinen
saadaan kiinni ja syytteeseen.
Ihmiskaupan
uhrien auttamiseksi ilmiön taustalla oleviin syihin pitäisi puuttua. Ihmiskaupasta
pitäisi myös puhua rehellisesti ja niin kuin se todellisuudessa on. Ihmiskauppa
on hankala asia, eikä siitä varmasti tiedetä vielä kaikkea. Se muuttuu koko
ajan ja koska kyseessä on rikos, se on jo lähtökohtaisesti salaista ja
peiteltyä toimintaa. Vanhojen kliseiden toisteleminen ja väärän tiedon
levittäminen ei ainakaan auta.
Viitaten viime päivien keskusteluun ihmiskaupan ja kerjäämisen suhteesta, korjataan ihan
ensiksi muutama yksinkertainen, mutta sitkeästi elävä väärä luulo:
1)
Ihmiskaupparikos
ei edellytä valtioiden rajojen ylittämistä. Ihmiskaupan uhrit ovat voineet
tulle kohdemaahan laillisesti ja uhriutua vasta paikalla tai he voivat myös
olla kyseisen maan kansalaisia. Myös suomalaiset voivat joutua ihmiskaupan
uhreiksi.
2)
Ihmiskaupalla
ei läheskään aina ole yhteyttä järjestäytyneeseen rikollisuuteen. Hyvin usein hyväksikäyttäjä
on perheenjäsen, muu sukulainen tai esimerkiksi puoliso, joka myös mutkistaa
uhrin ja hyväksikäyttäjän välistä suhdetta sekä uhrin auttamista. Toisaalta
ihmiskaupan taustalla voi myös olla rikollisjärjestö.
3)
Kerjääminen
ei välttämättä ole ihmiskauppaa, mutta pakotettu kerjääminen voi sitä olla.
Kaikki seksityökään ei ole ihmiskauppaa, mutta seksityössä uhriutuminen on mahdollista
ja seksikaupan uhrien kohtalot voivat olla hyvin raakoja. Kriminalisointi ei
auta uhreja, koska seksuaalisperäinen tai muukaan ihmiskauppa ei kieltämällä
lopu, vaan painuu entistä paremmin piiloon, jolloin uhrien auttaminen vaikeutuu
entisestään.
4)
Se,
että ketään ei ole Suomessa rangaistu kerjäämiseen liittyvästä ihmiskaupasta ei
tarkoita, etteikö sellaista voisi Suomessa (tai jossain muualla) tapahtua.
Suomessa on annettu hyvin vähän tuomioita ihmiskaupasta, vaikka uhreja on hyvin
todennäköisesti paljon enemmänkin.
Paljon
muutakin olisi, mutta ehkä on hyvä käyttää osa energiasta siihen
gradunkirjoitukseen… Paitsi vielä yksi surullinen esimerkki siitä, mitä kriminalisoinnilla
voidaan saada aikaan.
Torstaina
murhattu seksityöntekijä ja seksityöaktivisti Petite Jasmine ei (kaiketi, en
tunne hänen kaikkia vaiheitaan) ollut ihmiskaupan uhri, mutta varmasti yksi
seksityön kriminalisoinnin uhreista. Ja yksikin on liikaa.
Feministinen aloite järjesti 15.7.2013 kynttilämielenilmauksen Petite Jasminen muistolle Ruotsin suurlähetystöllä. Kuva: Riikka Kaukinen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti